Driving in America

Hejsan! Mitt körkort dök nyligen upp i brevlådan och den är för hemsk för att visas för allmänheten, så som de flesta formella foton brukar vara. Då jag nästa vecka har varit här i 6 månader och kört en hel del här så tänkte jag dela med mig en liten guide om hur man kör här i Amerikat jämfört med Sverige. Måste säga att min körning nog förändrats till det sämre här i USA då jag nu kör mer som en amerikan, och därmed mer aggressivt! När jag först kom hit som en väldigt lugn och laglydig svennebanan så var jag superrädd första gången jag körde här, med hela värdfamiljen i bilen också. Nu ska jag berätta varför:
 
Tuta
Hemma i Sverige hade jag aldrig använt mig av tutan på bilen förutom vid säkerhetskontrollen av bilen på uppkörningen. Sedan är detta inte något vi i Sverige ofta använder oss av förutom i nödsituationer. Här är det en annan femma! Här använder man tutan för minsta lilla, köer, rödljus, någon kör enligt hastighetsbegränsningen osv. Börjar någon bromsa av någon anledning eller liknande så ska din första instinkt inte vara att lätta på gasen, utan tuta för guds skull så att du inte behöver stänga av farthållaren! I början blev jag tutad åt konstant och förstod aldrig varför, men nu vet jag bättre, vilket leder till nästa punkt...
 
 
Trafikljus
Vet inte om jag har fel här men är det inte så att det gula ljuset används både mellan grönt och rött samt rött till grönt. Vilket gör att man får en liten förvarning om att man ska börja stoppa samt att man snart kan köra igen. Här skippar man den gula förvarningen om att man ska få börja köra igen, istället sitter man och kollar konstant på trafikljuset och foten beredd på att hastigt gasa på igen. Detta var en av anledningarna till att jag blev tutad åt i början om jag inte gasade direkt samma millisekund som ljuset blev grönt, så se upp och blinka inte ;)
 
 
 
Filbyten
Detta fascinerades jag av i början då vi i Sverige generellt har i bakhuvudet att alltid ligga i högerfilen. Om du behöver köra om så används vänsterfilen och att du sedan byter tillbaka till högerfilen efter omkörningen. Detta existerar inte här förutom i körkortshäftet. I verkligheten bryr sig ingen, inklusive mig nu. Att hemma köra om "på insidan" är fasansfullt och otänkbart men här blir man omkörd på vilken sida av bilen som helst. Det är inte så att de långsamma kör till höger och de snabba till vänster. Istället kör man zick-zack metoden mellan bilarna på motorvägen.
 
 
Högersväng vid rödljus
Man får alltså oftast svänga till höger vid ett rödljus om det finns en lucka i trafiken. Detta varierar dock mellan stater samt att man inte får svänga om det står "No turn on red", annars är det fritt fram. Tycker detta är ganska smart då det egentligen inte finns någon stor anledning till att man inte ska få svänga då man inte korsar flera filer som när man kör rakt fram eller till vänster. Detta är något jag måste se upp med när jag kommer hem till Sverige då jag blivit allt för van att göra detta. 
 
 
 
Högerregeln
Existerar inte, vilket kan vara ganska skönt då ärligt talat den är ganska skev och luddig ibland. Här är allting istället supertydligt så att man inte kan stämma staten på pengar. Istället använder man sig av stoppskyltar, vilket egentligen betyder väjningsplikt då ingen riktigt bryr sig eftersom de är i varenda liten korsning i husområdena och därmed förlorar betydelsen en aning. 
 
 
 
HOV och EZ-express lanes
Eftersom detta land byggts upp med anpassning till bilkörning så finns det även speciella filer på de stora motorvägarna som gör morgon och kvällsrusningen till och från Washington DC lite lättare. HOV-lanes är filer man får köra i om man har exempelvis 2 eller fler personer i bilen, vilket är bra då det uppmuntrar till lite miljötänk. EZ-express är som en speciell väg som går mellan den vanliga motorvägen. Här får man köra om man har ett såkallat EZ-pass vilket gör att man inte behöver stanna och betala tull med mynt på högtrafikerade vägar samt att man kan köra i en speciell fil utan köer. 
 
Nu är det bara att TUTA och köra här i Amerikat!! :)